I BACKSPEGELN

2009

Söndag 5 oktober 2009 kl. 18.00
¥    Antonín Dvořák: Cellokonsert
Barfotasånger
S:t Matteus kyrka Stockholm

2008

Torsdag 10 april 2008 kl 19:30
Lördag 12 april 2008 kl 15:00
¥    Symfoni nr 7
Kungl filharmoniska orkestern, Stockholm
Dirigent Alan Gilbert
Anne Sofie von Otter mezzosopran
Konserthuset, Stockholm

11-16 mars 2008,
¥    Barfotasånger, urval (arr Ingvar Karkoff)
solist: Olle Persson
Norrbottens kammarorkester
dirigent: Petter Sundkvist
plats okänd

Måndagen den 28 januari 2008, kl 13:15-15:00
¥    ”Studier i Allan Petterssons symfonier”
Seminarium på forskarnivå.
Per-Henning Olsson:
Biblioteket  Uppsala Universitet, Uppsala

Fredagen den 11 januari 2008
¥   Symfoni nr 7 + A. Dvorák: Cellokonsert
solist Heinrich Schiff
Tammerfors’ stadsorkester,
Dirigent Jan Söderblom,
Tammerfors (Tampere), Finland

Söndagen den 6 januari 2008, kl. 15.00
¥    Violinkonsert nr 1 för violin och stråkkvartett
+ J. Haydn: Stråkkvartett op.77:1
Nya Stenhammarkvartetten, solist Ulf Wallin
Palladium, Malmö
Måndagen den 7 januari 2008, kl. 19.00
Skissernas museum, Lund
Onsdagen den 9 januari 2008, kl 19.00
Bibliotekets hörsal, Ängelholm

2007

Fredagen den 13 april kl 20:00
Söndagen den 15 april kl 19:00
¥    Symfoni nr 7
(Oberkirche Sankt Nikolai)
Stadsteatern i Cottbus, Tyskland

Lördagen den 24 mars
¥    Symfoni nr 7.
Malmö symfoniorkester spelade under den finlandssvenske dirigenten John Storgårds.
framfördes i Malmö konserthus

2006

¥    Måndagen den 4 december kl 19:00 var det medlemsmöte i Allan Pettersson-sällskapet. Anders Jansson och Stig Jacobsson berättade om sina synpunkter och erfarenheter gällande framföranden av tonsättarens verk.

¥    Torsdagen den 16 november kl 19:00 framfördes i Stadshuset, Sundsvall,Konsert nr 1 för stråkorkester av Nordiska kammarorkestern. Dirigent var Christian Lindberg.

¥    Tisdagen den 11 och 22 juli 2006  ledde Birgit Peters en vandring i Allan Pettersons  uppväxtkvarter på Söder under temat  Barfotabarn och spelekarl.  Man samlades vid Skånegatan 87 före rundvandringen.

¥    Torsdagen den  11maj 2006 hördes i Stadshuset, Sundsvall
Mestosatsen ur Konsert nr 3för stråkorkester.  Christian Lindberg dirigerade Nordiska kammarorkestern i Sundsvall

¥    Torsdagen den 6 april,  2006, framfördes på Kalvfestivalen i Stadshuset, Sundsvall, Sonat nr 1, Blomsonaten, av Duo Gelland.

¥    Torsdagen den 23 mars, 2006,  framfördes i
Stadshuset, Sundsvall,  mestosatsen ur tredje stråkkonserten  av Nordiska kammarorkestern, Sundsvall. Christian Lindberg var dirigent.

¥    Lördagen den 11 mars, 2006, 15.00 framfördes i
Rosenbergssalen, Malmö,  symfoni nr 7  av Musikhögskolans symfoniorkester, Malmö. Charles Hazlewood var dirigent.

¥    18-24 februari,  2006,  framfördes på turné i Tingsryd, Malmö, Lund, Markaryd, Växjö & Karlshamn mestosatsen ur tredje stråkkonserten av kammarorkestern Musica Vitae från Växjö. Petter Sundkvist var dirigent.

 

2005

¥    Fredagen den 19/8 2005 framfördes på kammarmusikfestivalen i Oslo första violinkonserten med Yamei Yu som solist och Leipzig-kvartetten, samma konstellation som spelat in verket på CD.

¥    Jazzpianisten Per Henrik Wallin har avlidit i mitten av juni 2005. Han var en originell person och musiker, och hade ett mycket speciellt förhållande till Allan Petterssons liv och verk. Han tillägnade denne sitt album ”Blues for Allan” (1999).

¥    Onsdagen den 2juni, 2005, 20.00 spelades i Filharmonins kammarmusiksal, Berlin, Konsert nr 2för stråkorkester.
Marcus Creed dirigerade Oriol-ensemblen i Berlin

¥    Lördagen den 16 april 2005 hade Allan Pettersson-sällskapet årsmöte i Sofia församlingssal, där Pettersson en gång fullbordade de 6 sångerna från 1936. På mötet avhandlades sedvanliga protokollsenliga punkter, med tal och anföranden. Som underhållning bjöds på läsning av tonsättarens dikter, i  laddad och känslig tolkning av skådespelaren Lena Granhagen, samt pianostycket Lamento, spelat av styrelseledamoten Nils Larsson.

¥    Torsdagen den 7april 2005 dirigerade Alan Gilbert Kungl Filharmoniska orkestern , Stockholm, Symfonisk satsi ett intressant framförande där Gilbert  hade prioriterat ett tydliggörande av styckets olika melodiska teman. Som ofta med Petterssons musik krävs ett noga instuderingsarbete, särskilt med stråkarna, och här kunde möjligen stycket fått lite mer tid. Men Gilbert visade sig skickad att tolka tonspråket.

¥    Ulf Lundmark tog sig an de Barfotasånger, som givits orkesterdräkt av Ántál Dorati, under konserter i Hedemora kyrka, Kristinehallen, Falun & Hagaskolans aula, Borlänge, 15-17/10 2004?. Eric Solén dirigerade Dalasinfoniettan. Samma program fanns i Malmös konserthus 3/2 2005, med Tommi Hakala, baryton, Markus Lehtinen, dirigent
och Malmö symfoniorkester.

¥    I svenska Sundsvall har stadens kammarorkester spelat första satsen ur tredje stråkkonserten på 2 ställen under 14 – 16/10. Dirigerade gjorde Christian Lindberg.

”Lindberg and his Nordic Chamber Orchestra start major collaboration with BIS
On the 14th of October Lindberg conducted the Nordic Chamber Orchestra in a programme of Pettersson String Concerto, Schubert Ouverture in Italian Style, Prokofiev Classical Symphony and a world première by Jörgen Dafgård. The critic Björn Östlund wrote: The contrasting programme was remarkable, and Lindberg´s interpretations excellent. It is wonderful to see that our new chief conductor chooses to promote the neglected Pettersson. The interpretation of his 3rd String Concerto was convincing both musically and technically. With clear and balanced ensemble playing the moving seriousness of the music was brilliantly carved out. In Prokofiev´s Classical Symphony the orchestra, pushed energetically by Lindberg, managed well to take care of all the surpricing and extrovert moments of the piece. The record company BIS was there to listen to the orchestra and immediately booked them for a first CD of various pieces from the five nordic countries. Discussions are already in process regarding other projects.”

¥     I tyska Wuppertal hade stadens kammarorkester mesto-satsen ur tredje stråkkonserten som programöppning till konserten den 22(?)/9. Dirgenten Johanna Watzke gjorde enligt pressen en intensiv tolkning av stycket.
¥    Septembers stora begivenhet (17-18/9 2004), även ur ett internationellt perspektiv, blev framförandet av Symfoni nr 12, ”De döda på torget”, till Pablo Neruda-året 2004, då författaren till texten i symfonin skulle ha blivit 100 år. Verket har inte framförts sedan Pettersson-festivalen -94-95 i Tyskland, och det har sedan dess saknats ett framförande- & jämförandeperspektiv på verket, mer än det som idag finns på CD med dirigenten Carl Rune Larsson.

Det var både upplyftande och beklämmande på samma gång att erfara verkets sprängstoff och dagsaktualitet; dess kraft lämnar få oberörda och att höra det i verkligheten ger en ytterligare dimension som berör på djupet. Enligt tidningarna, Expressens direkta petterssonfientlighet undantagen, var det intressant att stifta bekantskap med symfonin, och orkestern rosades för ett modigt repertoarval. Verkets kvalitet och angelägenhet hörde till de saker  som också togs upp.

Framförandet stod Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören och
Eric Ericsons kammarkör för, allt under ledning av dirigenten
Manfred Honeck. Förhoppningsvis kommer framförandet ut på CD.

Verket radiosändes inom EBU i 11 länder.

¥    Den 3/7 2004 framfördes på kammarmusikfestivalen i West Cork första violinkonserten med Viviane Hagner som solist och Leipzig-kvartetten.

¥    Framförande av sjunde symfonin med dirigenten Peter Ruzicka, i München-filharmonin 19/5 2004.
¥    Recension om den lyckade konserten i Helsingborg 2004, där Petter Sundkvist och Olle Persson medverkade.
Läs här
¥    Ovationer för Petter Sundkvist när han dirigerade Symfoni nr 8  i Essen 21/3 2004
¥    Sjunde symfonin framförs även utanför storstäderna, som i Lund 9/11 2003
under Gunnar Janssons ledning.

Samma verk gjorde lycka under Ingar Bergbys ledning 2003. Musiksällskapet Bergen dirigerades.
¥    Fredrik Ullén plockade fram ett mångsidigt pianoprogram när han gästade Husums slott i Tyskland 21/8 2003. Petterssons Lamento spelades under den kvällen.
¥    30/4 2003 spelades Symfonisk sats i Göteborgs konserthus. Dirigerade gjorde Mario Venzago.
¥    Framförande av sjunde symfonin med dirigenten Manfred Honneck, i Berwaldhallen, Stockholm, 11/4 2003. En EBU-konsert. Verket spelades även i Stockholms konserthus 6/3 2003 under ledning av Marc Soustrot.
¥    Münchener Kammerorchester framförde första stråkkonserten under ledning av konsertmästaren Daniel Giglberger 30/1 2003.

¥    Juha Kangas, vanligen hemmahörande i Österbotten, har dirigerat Münchener Kammerorchester i stråkkonsert nr 2 11/10 2002, ägandes rum i Ravensburg.

¥    Peter Gülkedirigerade Philharmonisches Orchester Südwestfalen i Symfoni nr 7 –  dels i Hagen 9/4 2002, dels i Siegen 12/4 2002.

¥    Peter Ruzicka dirigerade Symfoni nr 8 med MDR Sinfonieorchester 19/2 2002, i Leipzig.
¥    Framförande av sjunde symfonin med dirigenten Daniel Harding, i Berwaldhallen, Stockholm, 19/9 2001.

¥    Framförande av åttonde symfonin med dirigenten Leif Segerstam, i Stockholms konserthus med Sveriges Radios symfoniorkester, Stockholm, 8/4 1998. Samma dirigent och verk vid en konsert på Kungl Operan samma år, med tyskt gästspel.
¥    I konsertserien ”Wien modern” framfördes av Kangas med Österbottniska kammarorkestern under hösten 1998 Petterssons tre stråkkonserter, av vilka nr 2 särskilt berörde publiken. Enligt obekräftade uppgifter genomförde Kangas även en konsert med andra symfonin i Wien under stadens moderna musikdagar (sent 90-tal?).

¥    1977: Vadstena-Akademien: Fantasi för dansare, sopran, violinduo och pianist

Anders Jonsson och Jonas Lindgren violin spelade Pettersson.

”En både poetisk och burlesk lek, seriös vilja och stor omväxling i musik och koreografi. En kväll att minnas.” Stig Lindman, Östgöta Correspondenten 7 augusti 1977

”I Sista natten i Transylvanien framför musikerna en suggestiv Bartok och sugs in bland dansarna för att uppgå i en musikalisk enhet. I Mats Isakssons danspoem ’Syner’ inspirerat av Dan Anderssons dikt, rycks publiken med av dansarnas intensiva framförande och den uttrycksfulla ansatsen i Allan Petterssons violinsonat  nr 6. I ’Sequensa III’ av Berio Kutter lyckas sopranen Iwa Sörensson med en utmärkt tolkning fylld av skräck, motstridiga känslor och avspänning. Känslor som förmedlas på ett intensivt och roligt icke-språk. Marränggrevinnans äventyr, slutligen, ett lättsamt och roligt namn på ett uppförande som spänner från sinnlighet till absurditet. Saties musik kretsar dock mest kring det absurda. Mats Isakssons och Gunilla Lervik ger prov på en intressant koreografi.” Signaturen IN, Vadstena Tidning 6 augusti